بازدید سایت خود را میلیونی کنید

مطالب پیشنهادی از سراسر وب

» اثر پاکیزگی و نظافت بر روی زندگی ما

اثر پاکیزگی و نظافت بر روی زندگی ما

همه ما خانه‌ تمیز و مرتب را دوست داریم. اما بیشتر اوقات به دلیل مشغله کاری، از نظافت اصولی و درست غافل می‌شویم. این غفلت ممکن است به سلامت بدن‌مان لطمه بزند. مثلا گرد و غباری که روی فرش و مبلمان می‌نشیند، ممکن است آلرژی و بیماری‌های ریوی به وجود آورد. محققان معتقدند که کثیف بودن محل کار و زندگی ما، نه تنها از نظر جسمی بلکه از نظر روحی نیز روی سلامت‌مان تأثیر می‌گذارد. مثلا بیشتر ما وقتی از سر کار بر می‌گردیم، دوست داریم چند دقیقه‌ای روی مبل یا تخت دراز بکشیم و استراحت کنیم. بنابراین کثیف بودن فرش، مبل و تخت می‌تواند منجر به بیماری شود. از طرفی بیشتر خانم‌های خانه‌دار فقط نزدیک به ایام عید، کارهایی مانند قالیشویی و تمیز کردن اساسی مبلمان را انجام می‌دهند. این در حالی است که نظافت بر روی زندگی ما تاثیر زیادی دارد و باید بیش از این به این موضوع توجه کنیم. در این مقاله می‌خواهیم اثرات نظافت بر روی زندگی را تشریح کنیم.


چرا نظافت بر روی زندگی ما اثرگذار است؟

نظافت شخصی

رعایت بهداشت شخصی برای همه افراد بسیار مهم است. این نوع نظافت شامل شستن دست‌ها، حمام کردن به صورت منظم، مسواک زدن و… می‌شود. البته باید زیر ناخن‌ها را نیز تمرکز کنید. رعایت نظافت شخصی، نه تنها باعث اطمینان و سلامت جسمی بدن می‌شود، بلکه شما را از بستری شدن در بیمارستان‌ها نیز نجات می‌دهد. نادیده گرفتن این مورد ممکن است شما را از نظر اجتماعی نیز منزوی کند زیرا هیچ کس از فرد بد بو و کثیف خوشش نمی‌آید.

نظافت منزل

چگونه جنسیت بچه را حدس بزنیم؟ مطلب مرتبط چگونه جنسیت بچه را حدس بزنیم؟
تمیز کردن خانه کار سختی است و همان‌طور که در ابتدای مقاله نیز گفته شد، بیشتر اوقات این نوع نظافت نادیده گرفته می‌شود. اگر هر شب زباله‌ها را از خانه خارج نکنید، ممکن است به شدت بیمار شوید. اگر به صورت هفتگی گرد و غبار وسایلی مانند میز را تمیز نکنید و فرش‌ها را حداقل دو بار در هفته جارو نزنید؛ این گرد و غبار از طریق استنشاق وارد بدن شده و ممکن است به بیماری‌های ریوی و آلرژی مبتلا شوید.

از طرفی نشستن گرد و خاک روی لامپ و لوستر می‌تواند نور خانه را به شدت کاهش دهد. تحقیقات نشان داده‌اند که شستن ظرف‌ها، استرس را کاهش می‌دهد. بنابراین نظافت منزل نه تنها از نظر بهداشتی بلکه از نظر روحی نیز روی بدن تاثیرگذار است.

نظافت محیط کار

اگرچه تمیز کردن محیط کار وظیفه شما نیست، اما تاثیر زیادی روی سلامت و روحیه‌تان می‌گذارد. محیط تمیز و مرتب منجر به بهره‌وری بیشتر می‌شود. این کار وظیفه بخش خدمات است اما اگر این بخش وظیفه‌اش را به درستی انجام نمی‌دهد؛ خودتان دست به کار شوید. کار کردن در محیط کثیف معمولاً منجر به کسالت و بهره‌وری کمتر می‌شود.

حال که تاثیر کلی پاکیزگی و نظافت بر روی زندگی را می‌دانید، بگذارید زندگی کردن در یک محیط تمیز و عاری از میکروب را با زندگی کردن در یک محیط کثیف و آلوده مقایسه کنیم. اگر محیط زندگی‌مان کثیف و آلوده باشد، هم خودمان بیمار می‌شویم و هم ممکن است به انزوای اجتماعی دچار شویم. چرا که آلوده بودن خانه و محل کارمان موجب می‌شود دیگران از تعامل با ما امتناع کنند. بنابراین در گام اول باید برای سلامت جسم، و در گام دوم برای سلامت روح‌مان تمیز باشیم.

در مقابل اگر همیشه محیط زندگی و کارمان مرتب و تمیز باشد، آرام‌تر هستیم و دایره روابط اجتماعی‌مان نیز گسترده‌تر می‌شود. همه ما دوست داریم وقتی به خانه اقوام و دوستان‌مان دعوت می‌شویم، میزبان در محیط تمیز و بدون آلودگی از ما پذیرایی کند. در ضمن پاکیزگی و حفظ نظافت برای سلامت جسم‌مان نیز اهمیت دارد. تمیزی محیط کار نیز شما را مصمم‌تر خواهد کرد و ضمن افزایش بهره‌وری، موجب می‌شود در طول روز شادتر باشید.

با وجود تمام این موارد بهتر است به جای این که یک بار در سال، آن هم نزدیک به عید نوروز، خانه‌تکانی کنیم، چند بار در سال به نظافت محل کار و محل زندگی خود بپردازیم تا هم سالم‌تر بمانیم و هم از سلامت روحی برخوردار شویم.

فرم ارسال نظر


مطالب پیشنهادی از سراسر وب


  دستگاه آب قلیایی دکتر مومنی   |   ساخت وبلاگ   |   روانشناس ایرانی در لندن  


آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین مطالب مجله


رپورتاژ آگهی ثبت کن و دیده شو !! رپورتاژ آگهی ثبت کن و دیده شو !! مشاهده